Każdego tygodnia w świetlicy w Karczowie spotykają się miłośnicy fotografii. Instruktorem jest Jolanta Widuch. Młodzież i osoby dorosłe uczą się fotografowania, prawidłowego kadrowania zdjęcia i obróbki cyfrowej zdjęć.

Zajęcia fotograficzne prowadzone są od lutego 2010. Efektem pracy młodych fotografów są wystawy zdjęć w Urzędzie Gminy w Dąbrowie w Galerii „Na Schodach".


Zaprszamy do galerii fotograficznej naszego koła

foto-20

 

 

Warsztaty fotograficzne - 2017/2018 rok

 

Grupa liczy 8 osób - w tym 3 osoby początkujące.
Działania:

  • uczymy się: zajęcia teoretyczne i praktyczne, nauka i pogłębianie wiedzy z zakresu zagadnień podstaw fotografii, fotografii tematycznej, zasad kompozycji, sprzętu fotograficznego,
  • fotografujemy: w ramach fotografii studyjnej organizujemy tematyczne sesje fotograficzne, organizujemy i bierzemy udział w plenerach i wyjazdach plenerowych - obszar gminy Dąbrowa i poza,
  • pokazujemy nasze prace w ramach wystaw w „Galerii na Schodach” w UG Dąbrowa oraz na portalach internetowych

Uczestnicy warsztatów wykonują także zdjęcia w trakcie wyjazdów turystycznych organizowanych przez GOKiR oraz w trakcie imprez organizowanych na terenie gminy - zdjęcia prezentowane następnie na portalach internetowych i FB.
Halina Makuch, która została członkiem Opolskiego Towarzystwa Fotograficznego, prezentuje swoje prace na wystawach OTF.


Nauka gry na gitarze prowadzona jest w każdą środę w świetlicy w Chróścinie. W 2009 roku instruktorem była Dorota Siwy. Od jesieni 2009 roku w świetlicy w Chróścinie naukę gry na gitarze prowadzi instruktor Małgorzata Guziałowska.


Zaprszamy do galerii fotograficznej naszego ogniska

gitara-06

 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROCZNEJ GITARY KLASYCZNEJ W CHRÓŚCINIE OPOLSKIEJ ZA 2017:

W pierwszej połowie roku- od stycznia do czerwca 2017r. w grupach początkujących uczniowie poznali podstawy; tj. budowa gitary, jaka jest różnica pomiędzy gitarą klasyczną i akustyczną, nazw strun gitarowych i nut oraz odczytywania tabulatur. Najmłodsi ćwiczyli ustawienie rąk, i wydobywania dźwięku, a więc gry wprawek gitarowych zwłaszcza na pustych strunach i proste melodie na jednej i dwóch strunach, zaś dzieci starsze i dorośli więcej uczyli się piosenek na wszystkich strunach, podstawowych gam i prostych akordów. Na początku nauki uczeń próbował grać sam, potem w późniejszym etapie nauki uczniowie początkujący grali w duetach i triach utwory z repertuaru muzyki klasycznej, muzyki współczesnej a także kanony. Również za pomocą metronomu ćwiczyli równe wykonywanie utworów. W grupie średniej i najstarszej uczniowie, doskonalili naukę gry w duetach i triach, poznawali także różne bicia akordowe. Uczniowie przeważnie grali w duetach lub triach utwory muzyki klasycznej ucząc się dalej nut i czytania tabulatur wprowadzając dynamikę do utworów i różne tempa, jak i inne popularne piosenki, łącząc grę melodii z grą akordów. W czterech grupach gitarowych wśród początkujących tylko jedna uczennica miała sześć lat, a tak to byli przeważnie uczniowie starszych klas szkoły podstawowej, gimnazjaliści, jak i kilka osób dorosłych. W grupach początkujących było trochę mniej osób, więcej było w grupach zaawansowanych.
Od połowy września 2017r- nowego roku szkolnego doszła jeszcze jedna z najmłodszych uczennic- 7 lat i uczniowie z 4-6 klasy szkoły podstawowej, gimnazjum jak i dwie osoby dorosłe. W czterech grupach gitarowych jest średnio od 3 do 5 uczniów. W nowym roku szkolnym nauka gry na gitarze opiera się grze akordowej. Czyli dla początkujących jest to nauka podstawowych akordów, próba wydobycia dźwięków składających się na akord, odpowiednie ustawianie palców i ręki, przyciskanie strun, a następnie staranie się grania poznanych akordów najprostszymi biciami akordowymi. Zaś bardziej zaawansowani oprócz powtarzania wyuczonych wcześniej akordów i bić udoskonalali swoją umiejętność grania akordów poprzez poznawanie nowych akordów, a także chwytów barre, a także uczyli się bardziej skomplikowanych bić akordowych przydatnych w danej piosence. Najmłodsi ćwiczyli proste piosenki np. Z popielnika na Wojtusia lub proste kolędy opierając się na dwóch - trzech akordach i najprostszych biciach, gdzie już na prostej melodii mogli wykorzystać te akordy, które się wcześniej nauczyli. Natomiast starsi i bardziej zaawansowani grali kolędy w trudniejszych opracowaniach (z wykorzystaniem, również chwytów barre i bardziej złożonych bić akordowych ), a także popularne piosenki, niektóre wybierane przez nich samych.
13 stycznia 2017 r. w świetlicy w straży w Chróścinie Opolskiej uczniowie wystąpili z kolędami a także z innymi utworami dla rodziców i innych osób. 3 czerwca 2017 r. część uczniów wystąpiła z repertuarem gitarowym w formie duetu i tria na dniu otwartym w Zespole Szkół w Chróścinie Opolskiej, a 21 czerwca 2017 r. odbył się przedwakacyjny występ uczniów podsumowujący rok szkolny 2016/2017, w świetlicy w straży w Chróścinie Opolskiej dla rodziców i innych gości. 2 września 2017 r. w ramach IX Dąbrowskiego Spotkania z Poezją Śpiewaną ,,Zamczysko’’ na warsztacie gitarowym prowadzonym przez Dariusza Czarny, gitarzysty Starego Dobrego Małżeństwa i zespołu U Studni, uczniowie doskonalili zarówno grę na gitarze klasycznej, akustycznej jak i rozwój umiejętności swobodnego oraz profesjonalnego zachowania na scenie,a także zdobywali dodatkowe umiejętności poprzez kontakt z artystami. Każdy z uczestników otrzymał dyplom za udział w warsztatach.


Od stycznia 2012 roku prowadzone są w gminie Dąbrowa warsztaty teatralne. Każdego tygodnia spotykają się tam ludzie zafascynowania teatrem i aktorstwem, a zajęcia pomagają im rozwinąć talent, przełamać wstyd, wykształcić możliwości techniczne (ciała, głosu oraz aparatu mowy). Jeżeli chcielibyście dołączyć do tej grupy i popracować z ZAWODOWYM AKTOREM – to czekamy na Was. Młodzież zapraszamy na zajęcia w PSP Chróścina, dorośli świetlica w Karczowie. 

W programie warsztatów zawierają się takie przedmioty jak: 

Etiudy (czyli elementarne zadania aktorskie) - to zdecydowanie kręgosłup naszych zajęć. Ćwiczenia te mają przełamać wewnętrzne blokady i w efekcie sprawić, że pozbędziecie się lęku przed publicznym zabieraniem głosu. Zakres tych działań jest nieograniczony: etiudy oparte na pantomimie, etiudy bez tekstu, z tekstem własnym lub literackim, pełna lub ograniczona improwizacja, sytuacje codzienne bądź zupełnie abstrakcyjne. A do tego zabawa, zabawa i jeszcze raz dobra zabawa!

Dykcja i emisja głosu - dzięki takim ćwiczeniom dowiecie się o istnieniu przepony i nauczycie się jej świadomie używać. Dodatkowo poprawicie pracę Waszego aparatu mowy i w konsekwencji Wasz głos stanie się mocniejszy, atrakcyjniejszy, a wymowa nienaganna i efektowna. A jedynie z takimi umiejętnościami można myśleć w przyszłości o pracy aktora, radiowca czy dziennikarza telewizyjnego.

Interpretacja tekstu (wiersza i prozy) – tak, aby mówiony przez Was tekst literacki brzmiał jak Wasz własny.

A dodatkowo: plastyka ciała, ruch sceniczny, praca nad emocjami i wiele innych elementów aktorskiego rzemiosła.

Do kogo skierowane jest nasze zaproszenie na zajęcia? Do każdego w wieku od 13 do 113 lat. Zobaczymy się chętnie z osobami, które miały już jakiś kontakt ze sceną (występy w szkole, w kółkach teatralnych itp.). Jednak szczególnie zapraszamy osoby, które takich zdolności dotychczas nie przejawiały. Talent znajdziemy u każdego i będziemy go efektywnie rozwijać.

Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zaprszamy do naszej galerii fotograficznej

3a

 

Sprawozdanie z działalności grup teatralnych działających przy GOKiR w Dąbrowie (za rok 2017).

W 2017 roku na terenie gminy działały 2 grupy teatralne:

1. Młodzieżowa grupa TEATRALNE ATELIER w Chróścinie. Od stycznia do czerwca grupa liczyła 6 osób. Po wakacjach skład grupy zmienił się w stu procentach. Od września pracujemy z zupełnie nowym składem – także 6 osobowym.

2. Grupa teatralno-kabaretowa złożona z dorosłych osób. Pierwsze zajęcia odbyły się 6 lutego 2017 roku. 3 osobowa grupa pracuje w Karczowie.

Spektakle i występy.
1. TEATRALNE ATELIER przygotowało spektakl dotyczący praw człowieka i zaprezentowało go dwukrotnie w czerwcu w ZS w Chróścinie. Pierwszy spektakl zagrano dla uczniów Zespołu Szkół, a drugi (27 czerwca) towarzyszył wernisażowi wystawy zdjęć uczestników projektu EDUKO. Na widowni zasiedli głównie dorośli widzowie (w tym władze gminy).
2. 29 listopada debiutowała grupa dorosłych. Premiera spektaklu „Małżeńskie MMA” odbyła się przy okazji andrzejkowego koncertu w Ciepielowicach.

Realizacja projektu „Człowiek to brzmi dumnie” w ramach programu EDUKO.

Od maja do końca września na terenie gminy realizowany był projekt, który łączył sztukę z problematyką praw człowieka. W ramach tego projektu odbyło się wiele działań teatralnych:
- Wszyscy uczniowie 6 klas Zespołu Szkół w Chróścinie (od 6. klasy szkoły podstawowej do 3. klasy gimnazjum) uczestniczyli w warsztatach teatralno-happeningowych. Każda klasa miała 4 godziny lekcyjne zajęć (w sumie 24 godziny). W ramach tych zajęć przygotowano 6 happeningów teatralnych i zaprezentowano je na forum całej szkoły. W zajęciach uczestniczyło w sumie 118 osób.
- W ramach projektu odbyły się również pozalekcyjne warsztaty teatralne dla chętnych uczniów. Były to 2 spotkania po 2 godziny każde. W zajęciach tych uczestniczyło ok. 10 osób.
- 27 wrześnie odbyło się otwarte szkolenie aktywizujące. W szkoleniu uczestniczyło
kilkunastu nauczycieli z całego województwa. Warsztaty miały charakter zajęć
praktycznych. Dotyczyły one zagadnień związanych z prowadzeniem młodzieżowych grup
teatralnych. W skład szkolenia wchodziły takie elementy jak: emisja głosy, dykcja,
elementarne zadania aktorskie, ruch sceniczny, wiersz, proza.

Warsztaty wakacyjne.
W ramach wakacyjnej akcji GOKiR w Karczowie odbywały się warsztaty aktorskie dla
dzieci i młodzieży. Raz w tygodniu spotykała się tam grupa 5 osób (głównie uczniów 4. i 5. klasy szkoły podstawowej).